Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Buďme hodní na děti, budeme je potřebovat

V pondělí brzy ráno, prvního září, když mi bylo šest a půl roku, matka vstala od šicího stroje, kam zasedla před pátou, dala mi novou košili, podívala se, jestli mám čisté ruce a uši, a poslala mne z domova do národní školy. Řekla mi, abych se nevracel až za pět let. Hned první den mne třídní Kraus nechal poškole. Byl naivní. Předpokládal, že to doma pěkně slíznu. Neslíznul jsem nic. Táta doma nebyl a matka byla zabraná do šití. Takhle jsem to táhl v národní škole celých pět let. Zatímco moje sestra Anna o mně říkala, že jsem ‘pěkné číslo’, třídní si stěžoval, jaký jsem to lotr, šlengr a lump. Moc jsem těm výrazům nerozuměl, hlavně jaký je mezi nimi rozdíl. A jako klukovi mi nebylo jasné, proč mi tak říká. Stejné názvy teď používá moje tchýně, když se baví o českých politicích. Kromě dvou. Tomu, co má hlavu jako meloun, říká ‘Švejk’, prý je to takový zloděj, že snad i krade psy. Když jsem se jí zeptal, proč nepojmenovala taky toho ‘úlisného, co vypadá jako vypasený cikán a má bradavici na tváři, jenom odsekla: Čoveče, ten je tak špatnej, že mu ani na méno nemůžu přijít’.

Abych se vrátil k té mé anabázi z národní školy. Táta doma nebyl nikdy a máti vždycky jen řekla, aniž by zvedla hlavu od stroje: “Ty už jsi doma? Ani jsem tě neslyšela, když jsi přišel.” Můj problém začal, když zavedli žákovskou knížku. Bylo to asi ve čtvrté třídě. Třídní Kraus, který si na mne zased', do ní psal s vervou svůj blog na pokračování. Nebylo to nic příjemného. Jako většina blogařů, čišela z něj negativita, což mě přinutilo eventuálně s tím něco dělat. Třídní ode mne vyžadoval, aby to jeho blábolení máma četla a stvrdila svým vlastnoručním (v.r.) podpisem. Neb na rodičovské sdružení nikdo z našich nechodil, Kraus prý s ní chtěl mít diskusi písemně. Neboť jsem své těžce pracující máti nechtěl zbytečně kazit náladu, podepsal jsem to v.r. za ni sám. Díky tomu jsem tehdy objevil své tři velké talenty: 1) že budu jednou výtečný profesionální ‘problem solver’, tj., řešič problémů, 2) že budu milovat grafiku a, 3) že se ze mne stane plánovač. Začal jsem je uplatňovat hned, a když mi bylo deset, problém žákovské knížky jsem vyřešil tím, že jsem se naučil podepisovat oba své rodiče perfektně.

 Když to prasklo, máti se pohádala s třídním Krausem, že i když si vůbec nepamatuje, že něco takového podepisovala, ale teda, že ten podpis je definitivně její.  To samé řekl můj otec. Problém ovšem nebyl tak snadno vyřešitelný s tátou. Ten totiž věděl na beton, že mi nejen nikdy nic nepodepsal ale že “žákovskou”, stejně jako mne, v minulém roce vůbec neviděl. Tudíž jeho podpis v tomto závažném dokumentu, i když naprosto autentický, musel být zfalsifikován. Zůstal absolutně klidný a prohlásil, že jsem podvodník,  ale že beztak nejsem jeho syn a tak je mu to jedno. Nicméně, aby mne nějak kompensoval za výtečnou práci, dal mi pořádnou facku. Bylo to jedinkrát, kdy si mě vlastně v životě všimnul.

 Tehdy to bylo jednoduché. Žádní dětští psychologové nebyli a věc se řešila tím, že kluk dostal pořádný výprask. Být to dneska a v nějaké slušné zemi, kde se bití dětí trestá, třeba jako ve Švédsku, tak by moje nebožka matka dostala doživotí. Byl jsem samá jelita od rákosky, měchačky či řemene. Nikdo se tehdy nepozastavil nad tím, jestli jsem emocionálně stabilní, jestli nemám ADHD, a jestli, čistě náhodou, nepotřebuji k snídani místo buchet s povidly Ritalin®.

 Všichni učitelé a všechny školy byly stejné a všechny děti, co jsem znal, snad kromě Evy Heiderové, co bydlela u tratě, byly emocialně nestabilní. Děti byly zlé, plné frustrací, nenávisti a závisti jeden k druhému. Chovaly se krutě. Kluci se rvali, holky brečely. No, a co by ne? Kdo by nebyl frustrovaný, když žijete ve světě, kde jste trpaslík, nemate korunu v kapse, a pokud vám ji někdo nedá, závisíte na ostatních? Nikdy jsem neslyšel, že by někdo či Stát měl “porozumění k dětem”. O děti nikdo moc nestál. Dostaly najíst, aktovku, tepláky a kecky, žádné cavyky. Jako děti jsme moc dobře rozuměly, že můžeme být vidět, ale nemůžeme být slyšet. Takoví tehdy byli dospělí.

 ***

 Teď je vše jiné. Svět se změnil. Existuje jen pár zemí, které jsou solventní. My dospělí, kteří jsme při řízení Státu o děti nikdy zájem neměli, jsme jim svět pěkně zruinovali. Stát je zadlužen a všichni víme, kdo bude platit ty dluhy, které ti ‘lumpové a šlengři’, jak jim říká moje tchýně, udělali.  Všechno je v limbu a čeká se na pověstné datum 8. 8. 18, které prý vše vyřeší. Já v to ‘nevěřím’, já to ‘vím’. Nicméně už je vidět, že světem vládnou děti, ne my. Ani nevím, kdy a jak se to stalo. Možna s tou úžasnou technologií. Dříve si dospělí mysleli, že ví všechno, teď to jsou teenageři. Všechno je na internetu a na těch chytrých telefónech, na které my nestačíme. Jak je vidno, chytří moc nejsme. Podívejte se, jaký maglajs jsme udělali kolem. Ekonomie? Hanba! Žákovská už není a děti se už ve škole nebijí. Sedí za počítači a mluví jazykem, kterému my dospělí nerozumíme. Děti se teď rozmazlují a my víme proč: jak to ti lumpové a šlengři ve vládě po léta vedou, za pár let žádná penze nebude a o nás se budou muset místo zbankrotovaného Státu starat děti.

 V to všichni doufáme.

_____________________________________________________________________________________________

1.cervna, Den deti

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Carl Sinclair | neděle 1.6.2014 10:20 | karma článku: 15,35 | přečteno: 798x
  • Další články autora

Carl Sinclair

Proč bych stále chtěl být diktátorem v ČR?

Je to měsíc, co jsem četl o panu radním z Teplic. Nelíbilo se mu, že ženy bohatých přistěhovalců ze Středního východu, konkrétně z pouštního království Kuvajtu, skupují pozemky, kde se dá, aby na nich mohli budovat svá letní sídla. Kromě toho chtějí taky chodit zahalené v černých hábitech. Pan radní má pocit, že to není náš zvyk a že by ty dotyčné dámy zahalené po Teplicích chodit neměly.

7.10.2014 v 8:56 | Karma: 37,12 | Přečteno: 3711x | Diskuse| Politika

Carl Sinclair

Býk číslo čtyři

V Seville jsme už dva měsíce. Velká rozhodnutí v naší rodině dělám já. Jít na koridu, nebo-li býčí zápasy, jsem viděl jako nutnou životní zkušenost, kulturní povinnost. Nikdy jsem na na ní nebyl, ani moje žena. Brána číslo patnáct napsaná na našich dvou lístcích (jeden stál třicet šest euro) stojí naproti slavné čtvrti Triana a taky hospodě, kam rádi chodíme během přestávek mezi lekcemi španělštiny, asi šedesát metrů od mé školní židle.

3.10.2014 v 9:00 | Karma: 10,87 | Přečteno: 401x | Diskuse| Kultura

Carl Sinclair

Proč bych chtěl být diktátorem v ČR?

Protože diktatura je lepší (k vysvětlení viz můj blog z 10. ledna) a také protože na to mám: charakter, vizáž, vzdělání, zkušenosti i léta. Jak jistě víte, diktátorů jsou dva základní typy: 1) Diktátor tzv. “benevolentní“, se šedivými licousy a 2) Diktátor tzv. “nebenevolentní“, s černým fouskem. Obyčejně, když zkorumpovaná demokracie jako byla Weimarská republika (viz: http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%BDmarsk%C3%A1_republika) padne, přijde diktátor č. 2. Tak to na tomhle světě funguje. Nicméně v dalších volbách, budete-li ještě mít tu možnost volit, zvolte mě. Jak to uděláte? Vezmete si propisovačku (aby se to nedalo vymazat) a na volebním lístku všechny přeškrtnete a napíšete tam moje jméno. A abyste věděli, do čeho lezete, tak jako každý správný Diktátor vám v kostce nastíním ty nejpodstatnější věci, kterými svou diktaturu začnu:

16.8.2014 v 9:00 | Karma: 34,63 | Přečteno: 4240x | Diskuse| Politika

Carl Sinclair

Nikdy se nepřepínej. Udržuj si rezervy

"ELVIS, OREL AMERICKÝ: Bajka skoro pravdivá" je příběhem všech, kteří hledají skrytý smysl života. Je to příběh o lásce a přátelství, jak dospět k moudrosti a jak se spojit s vlastní duší. Orel jménem Elvis, nám ukazuje, že lze přijmout nové myšlenky a nechat za sebou ty, které jsme přerostli. Kniha je napsaná v tradici "Racka Jonathana" pro nové tisíciletí. I když si někteří čtenáři myslí, že je to příběh Elvise Presleyho, krále Rock & Rollu, autor nás ujišťuje, že tomu tak není. Psal jenom o lidech, spirituálnim životě a nášem vztahu s orlem svobody, kterého máme každý z nás v srdci. _________________________________________________________________________________ ELVIS, OREL AMERICKÝ, Kapitola 15. Opět letěli jeden za druhým. Ike dal znamení a začali klesat. Elvis pozoroval Ika, jak nabírá rychlost, pomáhal si ocasem a předvedl salto. Udělal dvě hvězdy a při té třetí se nechal vynést výš, obrátil se, předvedl další přemet a potom následovala celá plejáda nejkrásnějších skluzů jaké kdy Elvis viděl. Po hodinách cvičení, jež bylo pro Elvise jako škola hrou, to vypadalo, jako byly oba přátelé spojeni dohromady.

25.7.2014 v 9:00 | Karma: 6,44 | Přečteno: 236x | Diskuse| Ona

Carl Sinclair

Systém nelze zlomit. Zlomí tebe.

"ELVIS, OREL AMERICKÝ: Bajka skoro pravdivá" je příběhem všech, kteří hledají skrytý smysl života. Je to příběh o lásce a přátelství, jak dospět k moudrosti a jak se spojit s vlastní duší. Orel jménem Elvis, nám ukazuje, že lze přijmout nové myšlenky a nechat za sebou ty, které jsme přerostli. Kniha je napsaná v tradici "Racka Jonathana" pro nové tisíciletí. I když si někteří čtenáři myslí, že je to příběh Elvise Presleyho, krále Rock & Rollu, autor nás ujišťuje, že tomu tak není. Psal jenom o lidech, spirituálnim životě a nášem vztahu s orlem svobody, kterého máme každý z nás v srdci. _______________________________________________________________ ELVIS, OREL AMERICKÝ, Kapitola 14. Letěli do žulového lomu a usadili se přímo veprostřed na jednom balvanu. Připomínalo jim to obrovský amfiteátr se stěnami do půlkruhu kolem nich. "Tohle místo má nejlepší akustiku na světě," řekl Ike. "Nemusíš si zničit hlasivky, když cvičíš." Zaklapal jemně zobákem. "Slyšíš?" poznamenal s uspokojením. Klapání se odráželo od stěny a vracelo se zpátky silnější, plnější a jasnější, jako v opeře. "Chvěje se to!" vykřikl Elvis překvapeně. "Zesiluje to energii," objasnoval Ike. "Musíš ale používat jenom spodní část svého hlasového ústrojí. Myslím tím průdušnice." Ike si sáhl na krk. "Jinak si totiž zničíš hlas."

18.7.2014 v 9:00 | Karma: 6,36 | Přečteno: 320x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Český rozhlas slaví 101. narozeniny a zve na Den otevřených dveří

17. května 2024

V sobotu 18. května slaví Český rozhlas (ČRo) 101 let od zahájení pravidelného vysílání Dnem...

Byl milý, říkají sousedé o atentátníkovi. Jeho byt s ním prohledalo komando

17. května 2024  11:41

Sousedé atentátníka, jenž postřelil slovenského premiéra Roberta Fica, se shodují, že Juraj C. byl...

Do Gazy dorazily po americkém provizorním molu první kamiony s pomocí

17. května 2024  11:12

Do Pásma Gazy se ráno dostaly první dodávky humanitární pomocí přes provizorní molo, které tam ve...

Muž ve Francii se pokusil podpálit synagogu, policisté ho zastřelili

17. května 2024  9:50,  aktualizováno  11:11

Policie v Rouenu na severu Francie v pátek ráno zastřelila muže, který se pokoušel podpálit...

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...

  • Počet článků 60
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1044x
Jsem byvaly sr. inzenyr ktery pracoval na orbitalni stanici ve Washigtonu a Houstonu. Muj sef byl druhy astronaut z Apollo 13, Fred Haise. Pred tim jsem pracoval jako Projektovy manazer na mega projektech v USA a strednim vychode. Pozdeji jsem byl vysokoskolsky pedagog na trech Australskych universitach a VSE.

Seznam rubrik